Wat mij betreft, is dat een vraag met meerdere lagen. Ken je de het model van Gregory Bateson met dezes ‘logische niveaus’?
In mijn coaching en advies vind ik het altijd intrigerend hoe degene die voor mij zit in elkaar denkt en doet. Noem het gezonde nieuwsgierigheid. Vaak denk ik dan aan het model van Bateson: een hiërarchisch model, want alle lagen in dit model hebben invloed op elkaar. Van ‘hoe mensen intern denken’ tot ‘extern doen’:
1. Zingeving – Waar sta ik voor? 2. Identiteit – Wie ben ik? 3. Overtuiging – Wat geloof ik? 4. Vaardigheden – Wat kan ik? 5. Gedrag – Wat doe ik? 6. Omgeving – Waar ben ik?
Laat ik ze kort langslopen in het kader van de vraag ‘waar put ik kracht uit’. Niveaus 4 tot en met 6 typeren wat mijn relaties van merken en zien. Boven water, zeg maar.
Omgeving – Waar ben ik?
Ik vind het heerlijk om in diverse omgevingen te werken: de ene dag bij een winkelorganisatie, de andere dag bij een hotelgroep en weer een andere dag bij een ministerie. Bij Driepunt, en dus ook Klantkijkers en Klantmeesters, onderscheiden wij daarom zes branches waarin wij actief zijn: ik zoek graag de diversiteit. Waarom? Omdat organisaties veel van elkaar kunnen leren én voor mij is mijn werk zo de grootste leerschool die er bestaat! Daar put ik kracht uit.
Gedrag – Wat doe ik?
Mijn vakgebied is klantgerichtheid. Dat combineer ik met mijn achtergrond als onderwijskundige. Binnen deze combinatie doe ik veel van onze opdrachten: ontwikkelwerk, trainingen geven, klantbelevingsmetingen doen etc. Ik krijg er energie van om organisaties en mensen te helpen in hun ontwikkeling. Daar put ik kracht uit.
Vaardigheden – Wat kan ik?
Ik kan snel organisaties analyseren, kan goed overweg met mijn gesprekspartners, heb een luisterend oor én heb ook een visie als het gaat om werken aan klantgerichtheid. In meer dan25 jaar heb ik daarin veel vaardigheden opgedaan: vaardigheden om advies te geven, vaardigheden om iets in gang te zetten, vaardigheden om voor de groep te staan, vaardigheden om een kritische vraag te stellen, vaardigheden om enthousiast mee te werken en ga zo maar door. Wat je leuk vindt, daarin ben je ook vaak goed. En ja, ook ik wil graag goed zijn in wat ik kan. Dus ook ik leer, elke dag weer. Geweldig, toch? Daar put ik kracht uit.
Niveaus 1 tot en met 3typeren wat ik zelf vind, voel en geloof. Het gedeelte onder water. Daar ben ik niet heel open over, merk ik. Ik ben wat dat betreft best wel een binnenvetter…
Overtuiging – Wat geloof ik?
Ik heb de stellige overtuiging dat mensen kúnnen ontwikkelen en groeien. Waar een wil is, is een weg. Hoe doe je dat? Door nieuwsgierig te blijven: bestudeer de wereld om je heen, blijf je verbazen, wees heel voorzichtig met je (voor)oordeel en bovenal…stel vragen! Zo kom je verder. Zo kom ik verder. In het werk en in het leven. Bovendien geeft nieuwsgierigheid meteen ook aandacht aan de ander. En dát heeft iedereen nodig: vitamine A, aandacht. In die lijn geloof ik in ‘heb elkaar lief’. In een wereldvol egocentrisme is het wat mij betreft mooi om – jezelf niet wegcijferend – de ander aandacht te geven. Daar put ik kracht uit.
Identiteit – Wie ben ik?
Je leest het al in het voorgaande stukje: ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik ben gelovigen kerkelijk. Ik zoek en vind daarin mijn identiteit buiten mij: dat geeft mij een stuk relativeringsvermogen en ook rationaliteit. Het klinkt wellicht gek, maar anders kan ik de wereld niet verklaren… Nadenken over ‘wie je bent’ is voor velen niet gemakkelijk. Daar steeds naar op zoek zijn, is een mooi avontuur, dat nooit eindig is. Daar put ik kracht uit.
Zingeving – Waar sta ik voor?
Vanuit mijn geloof en identiteit vind ik het een groot goed om andere mensen te helpen. In mijn werk is dat: andere mensen helpen te ontwikkelen. Dat geeft mij een betekenisvolle invulling van mijn dag, mijn werkweek en mijn leven. Als dat ‘ontwikkelen’ gaat over klantgericht gedrag en klantbeleving, dan word ik daar extra blij van. Want dat is mijn vak. Daar put ik kracht uit.